תרגול קריאה לילדים בשיטת דיאלוגי-הקול קורא

מהי שיטת דיאלוגי - הקול קורא?

שיטת "דיאלוגי - הקול קורא" פותחה על מנת לסייע לילדים ובני נוער הסובלים מקשיי קריאה. 

קשיים אלו מתאפיינים בהימנעות מקריאה והם גורמים לתסכול, לתחושת בושה וליצירת פערים לימודיים בין הילד לחבריו בכיתה. ככל שהפערים הללו גדלים והולכים, המוטיבציה של הילד לתרגל פוחתת וללא תרגול, אין באפשרותו לשפר את יכולות הקריאה שלו. 

שיטת "דיאלוגי- הקול קורא" הופכת את הקריאה למשימה חווייתית ומהנה, באמצעות מתודולוגיה סדורה ומוכחת מחקרית, המשלבת תכנים ומשחקים ייעודיים ומקוריים.

קבוצת הגיל עמה אני עובדת היא תלמידי בית הספר יסודי, לאחר שלמדו את יסודות הקריאה.

מה עושים במפגש?

במהלך המפגשים קוראים טקסטים שנכתבו  על ידי עדי שגב, מייסדת השיטה, במיוחד עבור קבוצת הגיל הרלוונטית ועוסקים בעולם התוכן של הילדים. יחידות קריאה אלו, מותאמות לקבוצה ברמת התוכן, בגודל האותיות, בריווח השורות ובכמות המילים.

בנוסף,  משחקים משחקים אשר נמצאו כמועילים בשיפור הזיכרון לטווח קצר, אוצר מילים, שיום (מתן שמות לעצמים או מושגים), שיוך מילה לקבוצה ועוד. 

מדובר בתהליך של סדרת מפגשים שלאחריה מתבצעת הערכה מחדש והחלטה משותפת האם להמשיך לעוד סדרת מפגשים. יש הכרח להתחייב מראש להגיע לכל המפגשים שנקבעו. 

 

אני עובדת בשתי דרכים- פנים מול פנים, או מרחוק, בזום, ובימים אלה, בשל ההנחיות, עיקר המפגשים הם בזום.

 

תרגול מרחוק:

תרגול הקריאה בזום הינו פרטני תחילה. במידה וישנם כמה ילדים עם צרכים דומים, ייתכן ויוצע בהמשך לחבר לזוגות/ שלשות.

המפגש הראשון הינו מפגש התאמה קצר ללא תשלום, בן כ- 20 דקות, וזאת כדי לאפשר לי להכיר את הילד/ה ולילד/ה להכיר אותי.

משך מפגש: 45 דקות, אחת לשבוע, בזמן ושעה קבועים.

ישנה התחייבות לסדרת מפגשים ראשונה בת כ- 14-16 פגישות (נקבע מראש ובהתאמה ללוח השנה וחגי ישראל). בתום סדרה זו אני משוחחת עם ההורים ויחד מחליטים האם יש צורך בעוד סדרה.

צרכים למפגש: יש לוודא כי הילד/ה יכול/ה לשבת בנוחות מול מחשב בעל מצלמה ומיקרופון וחיבור לאינטרנט, בחדר סגור ושקט, וכי במהלך המפגש לא תהינה כניסות או הפרעות.

 

תרגול פנים מול פנים:

מפגש התאמה ויצירת הקבוצות: כל ילד מגיע למפגש התאמה אישי ראשוני (במשך 20 דק') בו אני משחקת וקוראת יחד איתו ומתחילה את איתור החוזקות והצרכים שלו/ה. מפגשי ההתאה מתקיימים עם כמה ילדים במקביל ולאחר מכן ואני יוצרת קבוצות עבודה (2-4 ילדים), שנמצאים בדרגת קריאה דומה. 

*בימים אלה, בשל הנחיות הקורונה, אני לא עובדת פנים מול פנים

 

מה החיבור שלי לשיטה?

בהכשרתי אני במאית ומורה לתיאטרון, בעלת ניסיון רב בעבודה עם גילאים שונים ואוכלוסיות מגוונות. למדתי תואר ראשון בתיאטרון קהילתי ותעודת הוראה, ותואר שני באוריינות חזותית ותעודת מנחת קבוצות. 

החיבור שלי למילים היה טבוע בי מינקות, בעיקר דרך כתיבת שירים, ואילו את החיבור וההקשבה לגוף רכשתי דרך כלי התיאטרון.

"דיאלוגי - הקול קורא" בעיניי הוא כלי מדהים המאפשר להתחבר למילים באמצעות הגוף, הקול והרגש, מתוך משחק והנאה. כלי התיאטרון מאפשרים את הפיכת המילים ליצירה חיה שניתן לחוש אותה ואני ממליצה מאד להתנסות בה.

לקוחות ממליצים:

"שבעה חודשים שאנחנו בבידוד (קוראים לזה מרצון אבל ממש לא בחרנו את זה) והבן הקטן שלי (עלה לכיתה ג׳ השנה) לומד עצמאית בבית.

עם תחילת הסגר כשהבנתי שהמסגרות משאירות מאחור את הילדים שנמצאים בקבוצת סיכון ולא יכולים להגיע לבית הספר, החלטתי למצוא לתום חלופות כדי לשמר למידה בצורה חווייתית וחיובית. רצה הגורל ובמקרה (או שאולי לא, מי יודע) הכרתי את שולי ואת שיעורי תירגול הקריאה שלה, בזום!!

עם הרתיעה של תום מקריאה וכתיבה ההכרות עם שולי הגיעה לנו בול בזמן.

התחלנו בסשן מפגשים אחד ואנחנו כבר בדרך לסידרה השלישית... מאז שתום עלה לכיתה א׳ הוא נרתע מכתיבה וקריאה ולא הבנתי מיד איך לפצח את זה ובזכות השיעורים עם שולי תום זכה לחוויית קריאה מחודשת, הוא השתפר פלאים בקריאה ובכתיבה, הגשת טקסט וקריאה בקול רם מול אנשים בלי פחד וחשש ועכשיו הוא קורא המון ספרים באופן עצמאי ובהנאה.

תום מחכה בקוצר רוח לשיעורים וכל כך נהנה שזה פשוט תענוג. תרגול הקריאה מלמד את תום להגיש את הטקסט, להביע רגש, להמחיז דמויות ולהבין את התוכן בקלות.

עד שתום התחיל את שיעורי תרגול הקריאה הוא לא רצה לקרוא בקול רם לא בכיתה ולא בבית והיום הוא קורא בהתלהבות גם בפני קהל ואני מזמינה המווווןןןן ספרים בשבילו כי הוא מבקש והספרים מעבירים לו את הזמן בבידוד האינסופי ולחוסכים את זמן המסכים (שאנחנו מנסים להמנע ממנו כמה שאפשר)

אני ממליצה בחום על שיעורי תרגול הקריאה גם לילדים שלא מתקשים בקריאה להשתתף בשיעורי תרגול הקריאה כדי להפוך את הקריאה לחויה מעצימה ומהנה. תודה שולי״.   

אמא של תום.

"שולי יקרה, רצינו להודות לך בשם טליה ובשמנו על המתנה לחיים שהענקת לטליה. בסבלנות ותמיד בחיוך, בהקשבה ומלאת נתינה מהלב הנחלת בסיס קריאה, גישה לטקסט, תשומת לב לסימני פיסוק ואהבה לקריאה. תוך כדי המפגשים טליה הביאה מעצמה רצון להתחיל לקרוא בספרים, הבינה את הסיפור כהלכה והתחברה לדמויות. היא הצליחה להבין את הסיפור עד כדי ציטוט משפטים ממנו לאחר שסיימה. בגאווה אפשר לייחס את קריאת הספר הראשון של טליה אליך. כשבחרנו להשתתף במפגשים ידענו שזו השקעה לעתיד, אנחנו בטוחים שעוד נראה את פירות ׳הקול קורא׳ במהלך השנים הבאות. תודה!" 

אמא של טליה

"איזה כיף, המון תודה על הכל!!

רעות עשתה אתך דרך כל כך יפה בכל הנוגע לקריאה, איך היא ניגשת לטקסט, עשתה שינוי גדול בכמה זה מהווה מכשול עבורה (עכשיו כבר ממש לא)... למדה ליהנות מספרים, ניגשת אחרת לבעיות מילוליות בחשבון... עשתה דרך כל כך יפה ובכיף גדול במפגשים איתך (גם בזום)!!!"   אמא של רעות 

לקריאה נוספת, מוזמנים לקרוא בראיון שערכתי עם עדי שגב, מפתחת השיטה, או לאתר של דיאלוגי. 

ליצירת קשר