תרגול קריאה לילדים בשיטת דיאלוגי-הקול קורא

מהי שיטת דיאלוגי - הקול קורא?

 

שיטת דיאלוגי - הקול קורא פותחה על מנת לסייע לילדים ובני נוער הסובלים מקשיי קריאה. 

קשיים אלו מתאפיינים בהימנעות מקריאה והם גורמים לתסכול, לתחושת בושה וליצירת פערים לימודיים בין הילד לחבריו בכיתה. ככל שהפערים הללו גדלים והולכים, המוטיבציה של הילד לתרגל פוחתת וללא תרגול, אין באפשרותו לשפר את יכולות הקריאה שלו. 

שיטת דיאלוגי- הקול קורא הופכת את הקריאה למשימה חווייתית ומהנה, באמצעות מתודולוגיה סדורה ומוכחת מחקרית, המשלבת תכנים ומשחקים ייעודיים ומקוריים.

 

קבוצת הגיל עמה אני עובדת היא תלמידי כיתות ב-ג', לאחר שלמדו את יסודות הקריאה, בפרדס חנה.

 

מפגש התאמה ויצירת הקבוצות: כל ילד מגיע למפגש התאמה אישי ראשוני (במשך 20 דק') בו אני משחקת וקוראת יחד איתו ומתחילה את איתור החוזקות והצרכים שלו/ה. מפגשי ההתאה מתקיימים עם כמה ילדים במקביל ולאחר מכן ואני יוצרת קבוצות עבודה (2-4 ילדים), שנמצאים בדרגת קריאה דומה. 

 

מה עושים במפגש?

במהלך המפגשים קוראים טקסטים שנכתבו  על ידי עדי שגב, מייסדת השיטה, במיוחד עבור קבוצת הגיל הרלוונטית ועוסקים בעולם התוכן של הילדים. יחידות קריאה אלו, מותאמות לקבוצה ברמת התוכן, בגודל האותיות, בריווח השורות ובכמות המילים.

בנוסף,  משחקים משחקים אשר נמצאו כמועילים בשיפור הזיכרון לטווח קצר, אוצר מילים, שיום (מתן שמות לעצמים או מושגים), שיוך מילה לקבוצה ועוד. 

 

מדובר בתהליך של סדרת מפגשים שלאחריה מתבצעת הערכה מחדש והחלטה משותפת האם להמשיך לעוד סדרת מפגשים. יש הכרח להתחייב מראש להגיע לכל המפגשים שנקבעו. 

 

תרגול דיגיטלי - בעקבות הקורונה התחלתי לפתח גם מפגשי תרגול קריאה בזום. אם אתם גרים הרחק מפרדס חנה והילד שלכם מתחבר לתקשורת דרך מצלמה, אשמח להסביר עוד על האפשרויות הקיימות לתרגל איתו קריאה מרחוק.

 

מה החיבור שלי לשיטה?

בהכשרתי אני במאית ומורה לתיאטרון, בעלת ניסיון רב בעבודה עם גילאים שונים ואוכלוסיות מגוונות. למדתי תואר ראשון בתיאטרון קהילתי ותעודת הוראה, ותואר שני באוריינות חזותית ותעודת מנחת קבוצות. 

החיבור שלי למילים היה טבוע בי מינקות, בעיקר דרך כתיבת שירים, ואילו את החיבור וההקשבה לגוף רכשתי דרך כלי התיאטרון.

דיאלוגי - הקול קורא בעיניי הוא כלי מדהים המאפשר להתחבר למילים באמצעות הגוף, הקול והרגש, מתוך משחק והנאה. כלי התיאטרון מאפשרים את הפיכת המילים ליצירה חיה שניתן לחוש אותה ואני ממליצה מאד להתנסות בה.

לקוחות ממליצים:

"שולי יקרה, רצינו להודות לך בשם טליה ובשמנו על המתנה לחיים שהענקת לטליה. בסבלנות ותמיד בחיוך, בהקשבה ומלאת נתינה מהלב הנחלת בסיס קריאה, גישה לטקסט, תשומת לב לסימני פיסוק ואהבה לקריאה. תוך כדי המפגשים טליה הביאה מעצמה רצון להתחיל לקרוא בספרים, הבינה את הסיפור כהלכה והתחברה לדמויות. היא הצליחה להבין את הסיפור עד כדי ציטוט משפטים ממנו לאחר שסיימה. בגאווה אפשר לייחס את קריאת הספר הראשון של טליה אליך. כשבחרנו להשתתף במפגשים ידענו שזו השקעה לעתיד, אנחנו בטוחים שעוד נראה את פירות ׳הקול קורא׳ במהלך השנים הבאות. תודה!" 

אמא של טליה

"איזה כיף, המון תודה על הכל!!

רעות עשתה אתך דרך כל כך יפה בכל הנוגע לקריאה, איך היא ניגשת לטקסט, עשתה שינוי גדול בכמה זה מהווה מכשול עבורה (עכשיו כבר ממש לא)... למדה ליהנות מספרים, ניגשת אחרת לבעיות מילוליות בחשבון... עשתה דרך כל כך יפה ובכיף גדול במפגשים איתך (גם בזום)!!!"   אמא של רעות 

לקריאה נוספת, מוזמנים לקרוא בראיון שערכתי עם עדי שגב, מפתחת השיטה, או לאתר של דיאלוגי. 

ליצירת קשר