חלון לרוח - בגיל 10 הרמתי פיל
top of page
  • תמונת הסופר/תShuli

חלון לרוח - בגיל 10 הרמתי פיל

עודכן: 23 בפבר׳ 2020

ברוכים הבאים לליין הפוסטים שלי, ״חלון לרוח״ בו אנחנו פותחים חלון להשראה דרך חוויה. והפעם, אספר לכם על ההרצאה ״בגיל 10 הרמתי פיל", שמעבירה טל טנא צ'צ'קס, יזמת ואמנית סביבתית, יוצרת פיסול סביבתי מונומנטלי, מנחת סדנאות ומרצה ( עוד פרטים למטה).



מראת הצעצועים הראשונה. צילום:טל טנא צ'צ'קס

למה דווקא החלון הזה?


את טל טנא צ׳צ׳קס פגשתי לראשונה בסיור אמניות בפרדס חנה שערכה רוית אורגד (מומלץ כשלעצמו). במהלך הסיור פגשנו כמה אמניות מתחומי יצירה שונים, הגענו אל הסטודיו שלה וישבנו לשיחה קצרה, לשמוע על מקורות ההשראה והסיפור האישי שלה.

טל נגעה לליבי בכנות שלה, ברצון לשתף בדרך שהיא עברה, ובתובנות שלה וכשהיא הזכירה שיש לה הרצאה שנקראת ״בגיל 10 הרמתי פיל״ ידעתי שאני רוצה לשמוע עוד. למה? כי ברור שיש לה שהתובנות שאספה בדרכה, הן הרבה מעבר ליצירת האמנות עצמה ויש מה ללמוד ממנה.

והנה נקרתה ההזדמנות ובאתי.


חלון פתוח- מה יש לנו כאן?


ראשית, כשראיתי את הפרסום הסתקרנתי מאד מכך שההרצאה תתקיים במרכז קיפוד בכפר סבא, מרכז קיימות עירוני, שהרי לא בכל עיר יש מרכז שכזה... בתחילת הערב סיפרה לנו תמי, אחת מעובדות המקום, על המתרחש שם ואין ספק שזה מעורר השראה.

ראשי התיבות מייצגות את המילים ״מרכז קיימות פורצת דרך״. זהו מרכז עירוני, בתמיכת העירייה ולמען התושבים, שקיים כבר 3 שנים. יש להם שם כמה יוזמות מקוריות כמו ״השיתופיה״- מרכז להשאלת חפצים, מדפי ספרי יד שניה (בשיתוף עם פרויקט ״סיפור חוזר״, ו ״קפה תיקון״, אירוע שמתקיים בכל יום שישי ראשון בחודש בו מגיעים כ 30-40 מתנדבים שיודעים לתקן דברים ואנשים אשר זקוקים לתיקון. מגיעים אנשים מכל העיר ואף מחוצה לה ולפעמים ממש עומדים בתור. זהו פרויקט קהילתי של שיתוף פעולה, מחזור, שיח קהילתי.

בשעות הבוקר מגיעים תלמידי בתי ספר וצוותים חינוכיים ואחר הצהריים ישנה פעילות נוספת. בקיצור, חגיגת קיימות, שנובעת מתוך אגף קיימות בעירייה, הכולל 10 אנשים.


מתוך אזור הסדנא במרכז קיפוד

ומה היה בהרצאה?


מבלי לעשות לכם ספויילר, מספרת טל על רגעים בחייה אשר היוו רגעי תובנה, בהקשר אישי וגם מקצועי. רגעים של חיבור בין ילדים ומבוגרים, בין כאב להתעוררות, בין קמילה לצמיחה ועל הדרך המפתיעה שהיא עשתה עד היום. לדבריה, אם לפני שנה היו אומרים לה שהשליחות שלה תהיה יצירה בתחום של קיימות וצעצועים היא לא הייתה מאמינה.


כמה מהפרויקטים הבולטים אותם היא יזמה:

המאוורר - פסל של מאוורר ענק הוצב בכיכר רבין שמרכז תל אביב בקיץ 2012. הפסל היה יוזמה מקורית שלה והיא שכנעה את עיריית תל אביב להציג אותו במרכז העיר עוד לפני שהייתה אמנית המוכרת בזכות פסלי הענק שלה. הבחירה בכיכר רבין הייתה מחווה לרוחות שנשבו בו בשנה הקודמת, במחאה החברתית של קיץ 2011. במאוורר הותקנה מערכת סולרית שהפעילה אותו לזמן מסוים בכל יום.



מאז אותו מאוורר הכירו אותה בתל אביב וביולי 2019 היא יצרה את הפסל הענק של כדור ים, שהוזמן על ידי האגף לאיכות הסביבה של עירית תל אבי יפו. הפסל נוצר מתוך חפצי פלסטיק שנאספו בחופי המרכז על ידי חברים ומתנדבים והסרטון שבו הוא מככב כחלק מקמפיין להעלאת המודעות לניקיון החופים זכה לחשיפה ושיתופים רבים.


צילום: Isacc Levy

אחת היצירות הכי מוכרות של טל היא מראת הצעצועים, שיצרה בביתה ובהמשך יצרה בסדנאות שונות וגם בפרויקט MeRoar , כשיתוף פעולה עם מאות נשים שהגיעו לכנס TEDxJaffaWomen. יש משהו מהפנט במראה הזאת, כל מי שרואה אותה מיד נשבה בקסמיה וחוקר אילו צעצועים וחלקי צעצועים זכו להכנס למסגרת (בתמונה בתחילת הפוסט ישנה המראה הראשונה שהכינה טל).


פרויקט נוסף וענק היא תערוכת 'צעצועיזם', שיזמה ואצרה יחד עם איש התקשורת גיל ריבה בשנת 2018 והוצגה במשכן לאמנויות מאירוב בחולון ביולי-אוגוסט 2018. אני זוכרת המלצות רבות ללכת לתערוכה ולצערי הרב לא הגעתי לראותה. היום אני מבינה כמה פספסתי...


טל מתכננת הקמת פרויקט נוסף בשיתוף עם מרכז קיפוד, היא מנחה סדנאות לעיצוב מראות צעצועים, סדנא לאלתור וומצאה בצעצועים, ויש לה עוד הרצאה נוספת שנקראת "אפטר פרטי". ברור לי שאני אמשיך לעקוב אחר טל ומקווה בהמשך גם להגיע לאחת הסדנאות.


ולמה קוראים ככה להרצאה? תצטרכו לבוא לשמוע בעצמכם 😉


מי פתחה את החלון:


טל טנא צ׳צ׳קס, יזמת, אמנית, נשואה ואמא לארבעה ילדים.

בוגרת ומרצה לשעבר במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. במהלך לימודיה קיבלה מילגת הצטיינות לסמסטר לימודים ב-School Of Visual Arts בניו-יורק.

עבודות האמנות שלה הוצגו במוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב, כיכר רבין ובגלריות שונות ברחבי הארץ.

היא פועלת כיזמת עצמאית ואמנית, מרצה על אמנות וקיימות, על חשיבה יצירתית ואמנות, וכן מעבירה סדנאות לעיצוב, המצאה ואלתור.

ליצירת קשר: האתר שלה ודף הפייסבוק שלה.



על הצד הטכני:


גם אתן ואתם יכולים ויכולות להזמין את טל להרצאה או סדנא אליכם לסלון בבית או לעבודה.

איך עושים את זה?


קודם כל יוצרים קשר איתי ומקבלים קוד הנחה של 5%.

אח"כ בוחרים מתוך ההרצאות או הסדנאות. המחירים המפורטים הם לפני הנחת קוד הקופון שלי.


שתי ההרצאות:

1. בגיל 10 הרמתי פיל

2. אפטר פארטי

משך כל הרצאה כשעה.

עלות: 2300 ₪ + מע"מ , עד 50 משתתפים.


סדנאות:

1. סדנא לעיצוב מראת צעצועים – כל משתתפ/ת יוצר/ת מראה אישית בקוטר 30 ס"מ. מתאים למשתתפים בוגרים, או הורה + ילד. 290 ₪ למשתתפ/ת, המחיר כולל את החומרים והצעצועים

2. סדנא לאלתור והמצאה בצעצועים – מתאים לכ-40 משתתפים בוגרים או הורה+ ילד. המחיר כולל את כל החומרים וכלי העבודה. 2500 ש"ח + מע"מ.

3. סדנא לעיצוב מראת צעצועים משותפת – הפעילות מתאימה ל-כ20 משתתפים.

עלות 2500 ₪ + מע"מ למראה בקוטר 60 ס״מ.

4. מומלץ לשלב הרצאה + סדנא במחיר מיוחד של 3500 ש׳ + מע"מ.


שירה והשראה


גם מטל ביקשתי לבחור שיר אחד בעברית שמעורר בה השראה, ויצטרף לפלייליסט של הבלוג: ״שירה והשראה״.

טל, כיאה למי שמחוברת מאד לחלק הילדי שבה, בחרה בשיר “אבא סיפור”, מאת מיקי גבריאלוב. התחברתי לבחירה שלה שכן זהו אחד מהשירים שהייתי שרה לילדיי לפני השינה, כשהיו צעירים יותר.


רוצים עוד השראה?

בפוסטים שכותרתם ״חלון לרוח״ אני מספרת לכם על סדנאות, הרצאות וסיורים מעניינים, בתחומי האומנויות והרוח. אלה מרחבים בהם ניתנת לכם ההזדמנות להשתעשע עם רעיונות, ללמוד דברים חדשים ולהיחשף לעולמות מרתקים או בעצם – לפתוח חלון להשראה הפנימית שלכם.

מוזמנים לקרוא על סדנת הצילום בנייד ״מתחת לאף״ וסיור האמניות בפרדס חנה ובכלל לשוטט בפוסטים אחרים בלוג ולפגוש אנשים מעניינים שמאירים את העולם בעשייה טובה, בתחומי קהילה, חינוך, ריפוי ואמנויות (וחיבורים ביניהם).


הנרשמים לניוזלטר של הבלוג מקבלים את כל העדכונים ישירות אל תיבת המייל, גם אתם יכולים להירשם! ( מבטיחה לא להעיק, ניוזלטר נשלח פעם בשבועיים לערך).

79 צפיות
bottom of page