שירה והשראה- מקום בתוכי- אקפלה
top of page
  • תמונת הסופר/תShuli

מקום בתוכי שמגשים חלומות

עודכן: 8 במאי 2019


צילום: שולי מיטלברג-השלי

הגשמת חלומות


היה לי פעם חלום כזה, לשיר בקבוצת אקפלה. אחד מאותם חלומות שמדחיקים ומשאירים בגדר פנטזיה רחוקה, בגלל שנדמה שזה בלתי אפשרי- הרי לא למדתי מוזיקה באופן מקצועי והחיים עמוסים ויש המון משימות וזה עולה כסף ועוד כל מיני סיבות ( תירוצים?) שנתתי לעצמי כדי להצדיק את העובדה שזה אף פעם לא קרה.

עד שיום אחד, אחרי שכבר חזרנו מהמסע בעולם, אחרי שכתבתי שירים, התחלתי להלחין אותם ולעבוד עם מעבד מוזיקלי על כמה שירים ולהקליט ובעצם בוא נאמר - הזמנתי את המוזיקה אל חיי, ראיתי פוסט בפייסבוק. בפוסט, כתבה מיכל צרפתי שהיא מעוניינת להקים קבוצת שירה, ממש מעבר לפינה, וכמובן שמיד קפצתי על המציאה ( וגם הבאתי חברה).


צילום: שולי מיטלברג-השלי

קסם הקולות


למה בעצם דווקא אקפלה?

יש משהו קסום ומופלא בעיניי בהרמוניות קוליות, אנרגיה שמוחזקת באמצעות צלילים וניתן ממש לחוש אותה בגוף. וככל שאני מתנסה יותר בביטוי ויצירה עם הקול שלי, כך אני מגלה שהחלק האהוב עליי במיוחד בשירה היא אותה אנרגיה שנובעת מהתדר הקולי, שיכול להיות תדר מרפא ממש, ושניתן לחוש בה ביתר שאת כאשר שרים בכמה קולות.

בעצם, תוך כדי כתיבה אני נזכרת שיש לי עוד חלום, קצת יותר חדש ואני מאמינה שאגשים גם אותו יום אחד ( אם יש לכם המלצות מוזמנים לכתוב לי) והוא ללמוד שירת אוברטונים. למי שלא מכיר, מדובר בשירה שמקורה בתרבויות עתיקות בעולם, בין השאר בטיבט, בעיקר במנזרים ומשמשת גם ככלי מדיטטיבי.

נחזור לישראל ולאקפלה- אז מיכל בחרה כמה שירים, יצרה להם עיבודים למקהלה והביאה אותם אלינו כדי שנלמד.

אני אוהבת להכיר שירים חדשים, במיוחד אם הם עושים טוב על הלב, ולכן שמחתי מאד כאשר מיכל הביאה לקבוצה שיר שלא הכרתי, ונקרא ״מקום בתוכי״ מאת דויד פרץ ( מילים ולחן), שאט אט התחיל לתפוס מקום בחיי.


צילום: שולי מיטלברג-השלי

כוחן של מילים


מילות השיר חזקות מאד בעיניי משום שיש בהן חיבור חזק בין החושך לאור, אך תוך החלטה ברורה שלא לתת לחושך לכסות על האור. יחד עם הידיעה שיהיו בעתיד קרבות אבודים וימים ללא סוף, מציע הכותב שבכל יום ניתן למצוא גם את מרחבי הים, את התקוות ואת היכולת ליצור את מה שעדיין לא נוצר - לכתוב את השורה שעדיין לא נכתבה.

את הדרך האחת שלעולם לא תאבד, עליה מדובר בשיר, אני ראיתי בהקשבה לקול הפנימי, זה שבעצם כבר יודע מה נכון ולא נכון לנו, רק שלא תמיד אנחנו מקשיבים לו. אם נלמד להקשיב ולכבד את הקול הזה, לעולם לא נאבד... את עצמנו.

השיר מסתיים במשפט ״ואהבה שאוהבת עולם לא מושלם״ ובכך בעצם מזכיר לנו שאין דרכים נקיות מבורות, אין אנשים חפים מטעויות אבל יש אהבה והאהבה הזו יכולה לעזור לנו לחבק גם את רגעי הקושי ולקבל אותם כחלק מהחיים.


עכשיו תארו לעצמכם איך זה לשיר את המילים האלה פעם בשבוע באופן קבוע ועוד פעם אחת לפחות באימון בבית ( ועוד כל מיני פעמים כשהשיר הזה סתם צץ ומתנגן לי בראש)- אני מאמינה שזה מחלחל אל תוך ההוויה, אל תוך ההתמודדות היומיומית, ואל הדרך בה אני מתבוננת על העולם. המילים מזכירות לי שוב ושוב, קודם כל שיש מקום בתוכי ובמקום הזה יש עוצמות- אני יכולה להקשיב לעצמי ולמצוא את התשובות בתוכי.


צילום: שולי מיטלברג-השלי

מילים ומנגינות


בפוסט הראשון הצהרתי שהבלוג יעסוק במילים ופחות בלחנים. נו, אז הצהרתי. למה למהר ולצאת בהצהרות גדולות? כבר עכשיו, בפוסט השלישי, יש לי הרגשה שזה לא באמת אפשרי ואולי אף מיותר, ליצור הפרדה ומידור בין תחומי ביטוי שונים. בתור אחת שאוהבת מילים, ביטוי בקול ומוזיקה וגם צילום, פתאום נראה לי שההפרדה הזו קצת מוזרה.

אז אם כבר לא מוותרים על הלחן, החלטתי לפתוח גם פלייליסט לכל השירים שיופיעו בבלוג ויש להם ביצוע קולי. מוזמנים להכנס ולהקשיב, לשמור את הקישור או לעקוב ביוטיוב.

מכיוון שאני אוהבת כל כך שירי אקפלה, הכנתי לכם גם פלייליסט של ביצועי אקפלה מגניבים ומדהימים. מכירים שירי אקפלה מופלאים? מוזמנים להירשם כחברים באתר ולכתוב לי על כך בתוך הבלוג.


לשיר "מקום בתוכי" הזה יש ביצוע מקורי של היוצר, דויד פרץ, ביצוע שמשרה בעיניי אווירה עצובה, ולשמחתי הכרתי גם גרסה נוספת, שמיכל בחרה להביא לנו כמקור השראה - את הביצוע של דניאלה ספקטור, שהוא בעיניי הרבה יותר נעים ואופטימי.


הופעה


אמנם רק התחלנו להיפגש לפני מספר חודשים אך זכינו להצטרף לפני כשבוע לחגיגת השבועות בבית ספר רימון בפרדס חנה ושרנו שני שירים מול קהל, אחד מהם ״מקום בתוכי״. אז למרות שזו הייתה הפעם הראשונה שלנו ולמרות שהבמה הייתה בחוץ והיו הרבה התרחשויות סביבנו וזה אתגר לא קטן עבור שירת אקפלה, נהנתי מהחוויה והרגשתי שאני במקום הנכון, ושגם אם העולם לא מושלם, המוזיקה והמילים ממלאים אותי באהבה.



צילום: שולי מיטלברג-השלי

על המשורר


1. דויד פרץ (נולד ב-1970 ) הוא מוזיקאי העוסק ברוק אלטרנטיבי הן כיוצר ומבצע, והן כמפיק, מקליט ויזם תרבותי.

2. שיריו של פרץ זכו לגרסאות כיסוי רבות, בהן של שרון מולדאבי, דניאלה ספקטור, רות דולורוס וייס, יוסי בבליקי, נועה שמר ואחרים.

3. כיום פרץ פעיל ביצירת במות שונות לרוק אלטרנטיבי בבאר שבע ביישובי קצה אחרים, מגלה ומטפח מוזיקאים מקומיים, ומהווה "גנן תרבותי" לסצנות מוזיקה העצמאיות בדרום.

4. פרץ משמש כמרצה למקצועות המוזיקה וההפקה המוזיקלית השונים במכללת BPM.

5. אלבום הסולו השני שלו "ארץ שלא שם", יצא בחודש מרץ 2016 ומתמקד בחוויות החיים שמספק המרחב הדרומי.


בא לכם לקבל עדכון ישירות לאימייל כשיצא הפוסט הבא? הרשמו בתחתית העמוד.

רוצים להציע שירים נוספים שבעיניכם הם מעוררי השראה? הרשמו כחברים בקהילת האתר וספרו לכולנו בתגובה לבלוג.

163 צפיות
bottom of page